Dit artikel verscheen op “The Sonos Blog” op 21/10/2014 en is origineel geschreven door Craig Shelburne, Co-Founder & Consultant van de Sonos group.
In 2002, wanneer Sonos geboren werd, hadden ze het doel om het HiFi verhaal in onze woonkamer opnieuw uit te vinden. Dit maakten ze waar door hun visie van een eenvoudig te bedienen muziek systeem dat 100% betrouwbaar is, werkt in elke kamer, zonder draden. Een visie dat compleet haaks stond op de producten en ervaringen die er toen bestonden. Deze visie heeft geleidt naar het legendarische Sonos muziek systeem wat wij nu al zovele jaren kennen.
Wat vandaag een standaard is geworden, heeft jaren ontwerpen en innoveren bij Sonos gekost. Niemand achtte het mogelijk, maar dankzij een team van muziek liefhebbers van over heel de wereld werd deze droom waar. Vandaag lijkt het wel als er elke dag een nieuw draadloos multiroom muziek systeem naar boven komt en terug opnieuw verteld wat Sonos al jaren verteld.
In een blog post die Craig al 6 maand geleden schreef, vertelt hij hoe Sonos denkt over innovaties en patenten om deze uitvindingen te beschermen. Zij hebben op hun website al hun patenten vermeld en ze vertellen met regelmaat over de innovaties waar ze mee bezig zijn. Het is een eenvoudige manier om vriend en vijand, de Sonos manier te laten zien.
Lees. Leer. Creëer je eigen ervaring. Maar kopieer niet.
Jammer genoeg, verteld hij, hebben we diverse bedrijven de draadloze multiroom markt zien betreden met features, ontwerpen en reclame boodschappen die recht uit hun kantoren hadden kunnen komen. Zonder maar één stap te innoveren.
Vandaag merkten ze dat één van deze bedrijven, D&M Holdings (het investeringsbedrijf dat Denon Heos bezit), op zijn minst vier Sonos patenten overtreedt.
Als je al eens naar de Denon Heos product lijn gekeken hebt, besef je eigenlijk dat ze het Sonos systeem compleet gekopieerd hebben. Zelfs zonder enige inspanning te doen om andere features of functionaliteiten toe te voegen. Eerst en vooral gaat het alleen al om de productnaam en marketing er om heen (het is zo frapant dat ze zelfs dezelfde zinnen hebben gebruikt). Voorbeeld : Denon heeft bijna alles gebruikt wat op de Sonos website staat. Wij bij Smart Living hebben het zelf ook al verteld, als je de Sonos apparaten kent, dan moet je niets meer weten over Heos, het is quasi hetzelfde.
Craig verteld verder : “Wij hebben nagekeken of de D&M Holdings nog meer intellectuele rechten van Sonos heeft overtreden en hebben vandaag geleerd dat de gehele D&M Holdings groep, de distributie, verkoop, marketing, product benamingen en alles daar rond omheen simpelweg gekopieerd heeft van de Sonos groep. Vanwege meerdere inbreuken hebben we in Delaware een zaak ingediend tegen D&M.
Deze gang van zaken is iets wat ze met Sonos niet licht opvatten en ze zijn zeker geen fan van langdurige rechtszaken om zo’n problemen op te lossen. Vooraleer ze het laten escaleren willen ze samenzitten met Denon om dit te bespreken en Denon tijd te geven hun producten aan te passen. Ze willen helemaal geen royalties van Denon – ze willen gewoon dat Denon een ervaring maakt die niet een rechtstreekse kopie van Sonos is.
Craig : We have always anticipated and continue to welcome competition in a space where we’ve worked alone for so long, but with the caveat that these new entrants come up with new ideas and true innovations, not merely copy what we have invented – to create a better experience for all of us music lovers out there.
Origineel artikel : http://blog.sonos.com
Patent klacht : https://sonos.wiredrive.com
Dit artikel is meer dan 7 jaar oud - waarschijnlijk is deze informatie niet meer relevant of van toepassing.
Comments